Wymiana oleju w samochodzie nie jest tak trudna jakby mogło się to wydawać. Z pomocą naszego przewodnika poradzisz sobie z tym zadaniem bez problemu. Oto instrukcja wymiany oleju oraz filtrów oleju krok po kroku:
KROK 1 – Uruchom silnik
Uruchom silnik na kilka minut ponieważ ciepły olej spływa szybciej niż zimny. Nie trzymaj jednak pojazdu zbyt długo na chodzie, aby silnik nie osiągnął pełnej temperatury roboczej, ponieważ olej będzie zbyt gorący, aby bezpiecznie go spuścić.
KROK 2 – Wjedź samochodem na dwie rampy
Następnie zaciągnij hamulec postojowy, wyjmij kluczyk i załóż okulary ochronne oraz rękawice.
KROK 3 – Zlokalizuj korek spustowy oleju i umieść pod nim miskę
Zapoznaj się z instrukcją serwisową, aby uzyskać pomoc w zlokalizowaniu korka spustowego oleju i pamiętaj, że olej będzie spływał pod kątem do miski. Poluzuj wtyczkę kluczem nasadowym.
KROK 4 – Odkręć korek ręcznie
Podczas odkręcania, wciśnij korek z powrotem w kierunku miski, aby olej nie wylewał się, dopóki nie będziesz gotowy do wyjęcia korka z otworu. Uważaj — olej może być gorący!
KROK 5 – Spuść stary olej
Sprawdź instrukcję serwisową, aby znaleźć położenie korka wlewu na górze silnika. Usunięcie go przyspiesza proces opróżniania, ponieważ powietrze może dostać się od góry.
KROK 6 – Wymień korek oleju
Po spuszczeniu całego starego oleju wymień i dokręć korek oleju ręcznie, upewniając się, że nie jest przekręcony. Po dokręceniu wtyczki ręcznie, zabezpiecz ją kluczem. Jeśli jest to wskazane w instrukcji serwisowej użytkownika, użyj nowej uszczelki korka spustowego. Nigdy nie dokręcaj zbyt mocno korka spustowego.
KROK 7 – Usuń istniejący filtr oleju
Nawet po spuszczeniu oleju stary filtr oleju może nadal zawierać gorący olej. Umieść miskę pod starym filtrem, a następnie zachowaj ostrożność podczas wyjmowania filtra za pomocą klucza do filtra oleju. Za pomocą szmatki wyczyść powierzchnię na silniku i upewnij się, że uszczelka ze starego filtra nie jest do niej przyklejona.
KROK 8 – Nasmaruj nowy filtr i przykręć ręcznie
Przed zainstalowaniem nowego filtra (polecamy Mann filtry oleju) delikatnie posmaruj jego gumową uszczelkę świeżym olejem. Sprawdź, czy uszczelka jest prawidłowo osadzona w filtrze, a następnie ręcznie przykręć filtr. Zwykle nie jest konieczne dokręcanie filtra oleju kluczem, ale sprawdź instrukcje filtra, aby się upewnić.
KROK 9 – Wlej nowy olej
Upewnij się, że używasz czystego lejka i wlej ilość i rodzaj oleju określoną dla Twojego pojazdu.
KROK 10 – Uruchom silnik i poszukaj wycieków
Po kilku minutach pracy silnika sprawdź obszar wokół korka spustowego oleju i filtra pod kątem wycieków. Jeśli zauważysz wyciek, wyłącz silnik i napraw to. Jeśli nie widać wycieków, wyłącz silnik i pozwól mu odpocząć minutę lub dwie, aby olej spłynął.
KROK 11 – Sprawdź poziom oleju
Wyjmij wskaźnik, wytrzyj go czystą ściereczką, a następnie włóż z powrotem, aby sprawdzić, czy poziom oleju mieści się w normie. Jeśli nie, dodaj pozostałą ilość oleju. Na koniec zdejmij uchwyty i wycofaj pojazd z rampy.
KROK 12 – Zutylizuj stary olej i filtr oleju w odpowiedni sposób
Zabierz zużyty olej i filtry do autoryzowanego punktu odbioru zużytego oleju silnikowego lub centrum recyklingu, aby je zutylizować.
Artykuł sponsorowany powstał przy współpracy z firmą Najlepsze oleje.
Fajny poradnik aczkolwiek nie wiem czy sam zdecydowałbym się na wymianę oleju kiedy u mechanika kosztuje to ~100zł + koszty oleju rzecz jasna
Bez kanału poradzę sobie czy nie ma szans?
Moja wiedza z zakresu mechaniki kończy się na punkcie 11 tj. Sprawdź poziom oleju xd